مطالعه جایگاه محصولات شرکت کاسترول در بازار نسبت به رقبا در ذهن مشتریان ( جزیره قشم در سال 1393 )

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-1-1-1 توسعه افقی نام و نشان تجاری

توسعه افقی نام و نشان تجاری  می تواند می تواند به صورت ذیل تعریف گردد: «توسعه یک نام و نشان تجاری مبدأ به یک محصول جدید در طبقه مشابه و یکسان و یا گسترش نام و نشان تجاری مبدأ به محصولی که کاملاً برای شرکت، جدید می باشد». تعریفی که توسط پیتا و کاتسانیس[1] (1995) ارائه شده دارای دو جنبه می باشد: 1) یک محصول جدید در داخل یک طبقه محصول مشابه و یکسان 2) یک محصول جدید که متعلق به یک طبقه محصول متفاوت می باشد و یا یک محصول جدید برای شرکت بدون اینکه هیچ طبقه خاصی داشته باشد.

1-1-1-2  توسعه خط محصول

توسعه خط محصول، از نام و نشان تجاری فعلی و یا نام و نشان تجاری مبدأ برای ورود به بازار جدید بهره گیری می کند. بطور دقیق تر، توسعه خط محصول شامل مواردی می گردد که یک شرکت با ویژگی های جدید (مانند طعم، شکل، رنگ و بسته بندی جدید) وارد می گردد و کالای خود را در طبقه یکسان و مشابه و تحت همان نام و نشان تجاری قبلی عرضه می کند. به عنوان مثال، شرکت دانون  به عرضه انواع گوناگونی از ماست های دانون به صورت بدون چربی، پرچرب، ماست دسر و… پرداخت. کوکاکولا و پپسی نیز اقدام به عرضه کوک زیرو  و پپسی مکس  با نام های تجاری کوکا و پپسی که به طبقه یکسانی تعلق داشت، کردند اما بخش های گوناگون و مختلف بازار را هدف گرفتند. بسیاری از محصولات تند مصرف با بهره گیری از توسعه خط محصول معرفی می گردند.

 

1-1-1-3  توسعه امتیاز

توسعه امتیاز می تواند به عنوان موقعیتی تعریف گردد که شرکت در آن با بهره گیری از نام و نشان تجاری مبدأ مشابه و یکسان وارد یک طبقه محصول متفاوت می گردد. تابر[2] (2001)، توسعه امتیاز را به صورت ذیل تعریف می کند: «توسعه امتیاز، مشتری را با نام و نشان تجاری آشنا می سازد و نام و نشان تجاری را برای محصولی بکار می گیرد که از نظر شرکت مبدأ، در طبقه جدیدی قرار دارد. در حالی که یک ورود جدید، از یک نام و نشان تجاری جدید بهره می گیرد و محصول مورد نظر نیز در یک طبقه جدید قرار دارد». به عنوان مثال شرکت کاترپیلار که به ساخت ماشین آلات سنگین راه سازی معروف می باشد، وارد بازار کفش گردید و به تولید کفش پرداخت. پس، بازار کفش کاملاً برای کاترپیلار متفاوت و جدید به نظر می رسید. یک نکته بسیار مهم در توسعه امتیاز این می باشد که مشتری بایستی ذهنیت مثبتی نسبت به نام و نشان تجاری مبدأ داشته باشد.

[1] Pitta & Katsanis

[2] Tauber

سوالات یا اهداف پایان نامه :

مطالعه رتبه بندی شاخص های محصول در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های مکان در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های قیمت در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های ترفیع در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های برند در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های رفتار ذهنی در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه جایگاه محصولات شرکت کاسترول در بازار نسبت به رقبا در ذهن مشتریان ( جزیره قشم در سال 1393 )  با فرمت ورد