مطالعه جایگاه محصولات شرکت کاسترول در بازار نسبت به رقبا در ذهن مشتریان ( جزیره قشم در سال 1393 )

رویکرد اجتماعی: برند به عنوان یک نقطه محوری در تعاملات اجتماعی

رویکرد اجتماعی مبتنی بر پژوهش بشر شناسانه در جوامع برند می باشد. ارزش برند در اینجا به عنوان یک نقطه محوری در تعامل اجتماعی میان مشتریان خلق می گردد. این رویکرد درکی از مفهوم اجتماعی مصرف به تصویر کلی مدیریت برند می‌افزاید. در رویکرد اجتماعی، بازاریابان با گروههای مصرف کننده خودمختاری مواجه می شوند که قادرند تاثیرات عمیقی بر عملیات بازار داشته باشند و به گونه بالقوه بر برند مسلط شده و فارغ از خواسته بازاریابان به آن جهت دهند. زمینه مدیریت برند مسیری طولانی را از فرضیات ارتباط خطی – بر اساس همان رویکردهای پیشین – در جهت پذیرش قدرت مشتریان خودمختار در این رویکرد طی نموده می باشد( جلالی، 1392: 38).

رویکرد فرهنگی: برند به عنوان بخشی از بافت فرهنگی وسیع‌تر

آخرین رویکرد در این زمینه رویکرد فرهنگی می باشد. رویکرد فرهنگی نیز مشابه رویکرد اجتماعی قدمتی هزار ساله دارد. برند به عنوان یک محصول مصنوعی فرهنگی در این رویکرد دیده می گردد که هم به مبحث ضد برندینگ تندخو و هم به نظریه چگونگی ساخت یک برند آکونیک جان می‌دهد. این رویکرد از عقیده علمی مطالعات فرهنگی اقتباس شده می باشد و موجب بهره گیری وسیع و متنوع از شیوه‌های کیفی می گردد. در این رویکرد، توجه از تعامل بین یک مشتری (یا گروهی از مشتریان )و یک بازاریاب به چشم انداز وسیع‌تری تغییر کرده می باشد. این رویکرد هم به تشریح اینکه برندینگ در سطح کلان فرهنگی چه نقشی را اعمال می نماید و هم اینکه چگونه برند در قالب نیروهای فرهنگی می‌تواند به گونه استراتژیک در ساخت یک برند آیکونیک بهره گیری گردد، می پردازد( جلالی، 1392: 38).

 

1-1-1  برند چیست؟

در دنیای پویای تجارت، برند می‌تواند تأثیر تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کالاها و خدمات و سازمان‌ها اعمال کند. برند قوی در واقع یک جایگاه برجسته و ارزشمند می باشد که یک کالا یا یک شرکت در ذهن و تفکر مصرف‌کنندگان جامعه ایجاد می کند. تا چندی پیش این تصور غالب بود که برند تنها در دنیای کالاهای مصرفی معنادار می باشد اما امروزه جایگاه برجسته آن در بازار کالاها و خدمات صنعتی‌- تجاری نیز به خوبی عیان شده و بسیاری از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند توانسته‌اند در پرتو یک برند معتبر جایگاهی قدرتمند در قلمرو بازرگانی داخلی و بین‌المللی کسب کنند ( روستا، 1390: 18)

یکی از خاصیت‌های برند قوی این می باشد که مشتریان را از سردرگمی در تصمیم‌گیری و انتخاب محصول -در شرایطی که محصولات از تنوع بالایی برخودارند- نجات می‌دهد، بویژه اگر محصول مورد نظر محصولی گران‌قیمت و از نوع پردرگیری باشد.

در نظر داشتن این نکته ضروری می باشد که تصویر مثبتی که با کوشش‌های شرکت در ذهن مشتری ایجاد می گردد، ابدی نیست و گذشت زمان و پیدایش محصولات جدید و متنوع بر آن اثرگذار می باشد. ادامه حیات برند مستلزم کوشش‌های مستمر بازاریابی، بویژه نوآوری و بهبود کیفیت می‌باشد.

 برند مفهومی غیرملموس می باشد. به همین سبب اغلب برای این‌که درک مفهوم آن آسان‌تر گردد آن را با عناصر و مفاهیم بازاریابی که ملموس‌تر هستند مثل تبلیغات،

سوالات یا اهداف پایان نامه :

مطالعه رتبه بندی شاخص های محصول در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های مکان در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

مطالعه رتبه بندی شاخص های قیمت در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های ترفیع در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های برند در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

مطالعه رتبه بندی شاخص های رفتار ذهنی در صنعت روغن صنعتی، موتور، ترمز و گریس

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه جایگاه محصولات شرکت کاسترول در بازار نسبت به رقبا در ذهن مشتریان ( جزیره قشم در سال 1393 )  با فرمت ورد